Sandra Kwakman van Project Budgetmaatjes: ‘Graag bied ik mensen een betere toekomst’

REGIO Per 1 april heeft Sandra Kwakman uit Reahûs de voorzittershamer overgenomen van Kees van Kordelaar, coördinator Project Budgetmaatjes Súdwest-Fryslân. De van oorsprong Tilburgse was jarenlang zelf als vrijwilliger budgetmaatje. ,,Ik wil graag iets doen voor de maatschappij.”

Terwijl buiten de eerste mussen van het dak vallen is het heerlijk koel in de boerenstal van Sandra Kwakman. Ze gaat voor naar de wei waar paard Janneke staat. ,,Ik heb haar tot een paar jaar geleden altijd zelf bereden”, legt ze uit. ,,Alleen recreatief, nooit wedstrijden. En altijd in eigen bak. Nu is ze flink op leeftijd, dus mag ze lekker van haar oude dag genieten.” Naast paardrijden is Sandra ook te porren voor volleybal, wandelen en reizen. ,,Als ik er tijd voor heb”, zegt ze lachend. ,,Want naast een eigen bedrijf – dat ik samen met mijn man Leo heb - dat reorganisaties en quickscans bij middelgrote en grote bedrijven uitvoert, ben ik sinds 1 april coördinator van Project Budgetmaatjes Súdwest-Fryslân.”

Sandra groeide op in Tilburg en ging voor een HEAO-studie naar Breda. Daar ontmoette ze haar echtgenoot Leo. Het paar verhuisde in 2002 naar Reahûs samen met hun twee kinderen die toen 6 en 4 waren. ,,Toen onze kinderen groter werden wilde ik graag iets maatschappelijks gaan doen”, vertelt ze. ,,Ik las toen een oproep in het parochieblad waarin Kees van Kordelaar, coördinator van project Budgetmaatjes SWF, vrijwilligers vroeg om budgetmaatje te worden. De oproep sprak mij zeer aan, want ik ben van de cijfertjes. Je komt in deze functie veel verschillende mensen en situaties tegen. Het project is voor de hele gemeente, dat betekent van Hemelum tot Bolsward en van Heeg tot Wiuwert. Als budgetmaatje moet je affiniteit met cijfers en administratie hebben. Je helpt mensen, van welke herkomst dan ook, die financieel het overzicht kwijt zijn of schulden hebben. En dat kan door allerlei oorzaken komen. Verlies van baan of verlies van partner door scheiding of overlijden. De coördinator van het project wordt onder andere door schuldhulpverleners van de gemeente benaderd. Vervolgens zoekt zij een maatje. Welk maatje bij welke hulpvrager past is een bepaalde inschatting, er moet wel een goede klik zijn. Het maatje maakt onder andere samen met diegene die hulp krijgt alle post open, maakt een overzicht van de inkomsten en uitgaven, belt met schuldeisers, maakt een overzicht van de schulden en treft waar mogelijk regelingen met de schuldeisers. Lukt dit alles niet, dan gaat de hulpvraag weer terug naar de gemeente, altijd in goed gezamenlijk overleg. De gemeente is verantwoordelijk en kan bijvoorbeeld – net als de maatjes - naar de Kredietbank verwijzen. Tevens kijken de maatjes of alle toeslagen zijn aangevraagd, alle wijzigingen zijn doorgegeven of speciale potjes zoals Stichting Leergeld zijn aangeschreven.”

Het Project Budgetmaatjes SWF valt onder Stichting Solidair Friesland en de Parochiële Charitas Instelling van de Sint Antonius van Padua Parochie. Omdat coördinator Kees van Kordelaar zich volledig op de parochie in Bolsward ging richten, werd het Project Budgetmaatjes van SWF afgestoten. Sandra: ,,Jan Bosman van Solidair Friesland kende ik al vanuit mijn tijd als budgetmaatje. Dus toen hij mij belde en vroeg of ik Kees als coördinator wilde opvolgen was ik meteen geïnteresseerd. Het project is te mooi om er nu mee te stoppen, het moet absoluut doorgaan. Op dit moment is er een poule met zo’n 14 actieve maatjes, een aantal daarvan doet dit al 9 jaar, sinds het begin van het project. Soms willen vrijwilligers hun bijdrage wat afbouwen omdat ze bijvoorbeeld met pensioen zijn gegaan en wat meer vrijheid willen hebben. We kunnen daarom nieuwe vrijwilligers erg goed gebruiken. Zoals eerder gezegd moeten belangstellenden wel interesse hebben in cijfermatige zaken, maar als budgetmaatje kun je bijvoorbeeld ook helpen met sociale zaken, zoals bellen met de huisarts of een afspraak maken voor een ziekenhuisbezoek. Als maatje is er geen tijdsdruk, we zijn blij met iedere inzet. We hopen straks na corona een cursus aan te bieden zodat nieuwe maatjes bepaalde basisregels leren kennen. Wat doet de schuldhulp? Wat doet de gemeente? Dat soort vragen. De cursusmap nemen mensen dan mee naar huis als naslagwerk. Ook hopen we straks weer bijeenkomsten te organiseren voor alle maatjes tezamen met een professionele gastspreker. Zo kunnen ze elkaar ontmoeten en ook nog meer te weten komen over een specifiek onderwerp. Geïnteresseerden kunnen zich aanmelden via mijn telefoonnummer (06-51809996) of via mijn mailadres: skwakman@solidairfriesland.nl. Mensen mogen mij altijd bellen, de hulpvraag hoeft niet perse via de gemeente te lopen.”

Sandra vindt het prachtig om voor het project van alles te regelen en mooie contacten op te doen. ,,Mensen weer licht aan het einde van de tunnel kunnen bieden, dat is heel fijn. Je bent een luisterend oor voor ze, helpt hen met hun financiële zaken en zeker als er kinderen bij betrokken zijn is het fijn als er weer financiële rust komt. Natuurlijk loopt het ook weleens niet goed, je kunt helaas niet iedereen helpen. Gelukkig treedt er binnenkort een wet in werking die schulden vroegtijdig signaleert. Want met een aanpassing van de Wet gemeentelijke schuldhulpverlening wil oud-staatssecretaris Van Ark, nu demissionair minister Medische Zorg en Sport, het voor gemeenten gemakkelijker maken om inwoners met schulden sneller te helpen. Door vroegtijdige signalering kunnen we sneller ingrijpen en helpen, zodat de schulden niet teveel oplopen door bijvoorbeeld allerlei bijkomende kosten. Graag bied ik mensen een betere toekomst toe, met minder – of nog beter - helemaal geen schulden. Daar ga ik me met hart en ziel voor inzetten en ik hoop de mensen die het Sneeker Nieuwsblad lezen ook.”

Amanda de Vries.