Súdwest-Fryslân digitaliseert formulieren Sociaal Domein

Sneek

Eind 2018 kunnen inwoners van Súdwest-Fryslân al hun aanvragen betreffende het Sociaal Domein volledig digitaal invullen en verzenden naar de gemeente. Voorbeelden zijn de aanvraag voor bijzondere bijstand of een vrijwilligerspremie. Dit betekent dat een formulier volledig online ingevuld, verzonden en geregistreerd wordt.

Nu is al ruim 30 procent van alle formulieren van de gemeente Súdwest-Fryslân online in te vullen. Het gaat om de Aanvraag Bijzondere Bijstand, het Minima + Kindpakket, de Aanvraag Gehandicaptenparkeerkaart (betaling direct via iDeal), de Aanvraag Voorschot vakantiegeld en de Aanvraag kosten Openbaar Vervoer.

Het online invullen van een digitaal formulier gaat via DigiD. Dit heeft als voordeel dat na het inloggen een aantal persoonsgegevens al in het formulier is ingevuld. Inwoners krijgen alleen de vragen te zien die van hen voor toepassing zijn.

Als het formulier ingevuld en verzonden is, ontvangt de inwoner via e-mail een bevestiging en een registratienummer. Alle gedigitaliseerde formulieren blijven tot ongeveer een maand na invoering als PDF op de website beschikbaar. Daarna zullen deze vervallen. Inwoners die geen gebruik kunnen of willen maken van de online formulieren kunnen via telefoonnummer 14 0515 een papieren formulier opvragen.

 

             

 

 

 

 

 

.

 


Auteur

redactie