Amarins Bakker vanaf Wylde Swan (2)

Sneek

Amarins Bakker is al bijna drie weken aan boord op de Wylde Swan. 'Al heel veel mooie eilanden gezien, veel geleerd en een hele leuke en gezellige groep mensen leren kennen', schijft ze in haar tweede reisverslag.

'Vorige week dinsdag lagen we in een baai bij Tortola. Het plan was om meer naar het zuiden te zeilen, maar helaas stond de wind daar niet goed voor. Aan boord gingen we gewoon door met de dagelijkse verplichtingen. Gewoon 3 uurtjes zelfstudie en happy hour. Voor de rest hebben we centrale les gehad over de kleuren van de zee, stabiliteit, sterrenkunde en hebben we sailtraining gehad. Dat houdt in dat we les krijgen waar alle lijnen voor zijn en wanneer je die moet gebruiken. We zeilen in Engelse termen. Het was even wennen, maar ook dat gaat steeds beter. Woensdag konden we dan eindelijk weer de zeilen hijsen. Onze koers was richting Guadeloupe, in totaal hebben we er zo’n  40 uur over gedaan.  ’s Nachts zeilen we gewoon door, en dan hebben de trainees deckwatch. Ik en 3 andere trainees moeten van 02.00 tot 04.00 uur ’s nachts samen met een paar crewleden sturen, navigeren en alle zeilen in de gaten houden. Daarna mag je weer op bed en nemen andere trainees het van je over. Om 20.00 uur ’s avonds kwamen we aan op Guadeloupe. Ook als we niet aan het zeilen zijn maar voor anker liggen, moet er anckerwatch worden gehouden. Dat doe je met z’n tweeën en dan houd je in de gaten dat de tenders niet worden gestolen, dat er geen mensen aan boord komen en dat het anker op zijn plek blijft liggen. Dit duurt 2 uurtjes. Hierna word je afgewisseld. De volgende dag hadden we een excursie naar 2 kleine eilandjes vlakbij Guadeloupe, waar we gingen snorkelen. We zagen daar heel veel verschillende soorten vissen en koraal. Zaterdag werd onze centrale les onderbroken, want we gingen onze zeilen hijsen en proberen zo ver mogelijk te zeilen naar het zuiden. Na een tijdje begon de wind zo aan te halen, dat we de zeilen naar beneden moesten halen en we weer terug moesten varen naar Guadeloupe. Dat was jammer, maar het zeilen was heel leuk. We kwamen in een baaitje te liggen en we hebben op het strand naar de zonsondergang gekeken. Eergisteren stond de wind eindelijk goed en konden we naar een ander eiland zeilen. We zijn naar Les Saintes gezeild, een eilandje op een paar mijl afstand van Guadeloupe. Hier zijn we ook even aan land geweest en gingen we de hoogste berg op het eiland beklimmen. Vanaf daar had je een heel mooi uitzicht over het eiland en de zee. Daarna mochten we nog even een stadje in. Dat was heel gezellig, want ze vieren hier nu overal carnaval. We zijn daar maar een halve dag gebleven, want ’s avonds zijn we vertrokken om naar Grenada te zeilen. Hier hebben we drie dagen over gedaan. Dat betekende dus weer deckwatch elke avond, maar dat is niet erg want het is altijd wel gezellig. Maandags hebben we hier lazyMonday, dat betekent geen school, geen centrale les maar alleen maar een chillende crew en trainees op het dek. Vanochtend zijn we aangekomen op Grenada, morgen gaan we waarschijnlijk aan land!'