‘Schoentje zetten rare gewoonte maar wel leuk’

Blauwhuis - Het schoentje zetten voor Sinterklaas vonden de 11-jarige schoolmeisjes Ece Kulicaslan en Dilara Detly uit Ankara wel het meest wonderlijke van de Sinterklaasviering. Vrijdag beleefden ze het feest mee op de Sint Gregoriussschool in Blauwhuis.

  De school doet mee aan het Comeniusproject, waarbij leerlingen van diverse scholen uit Europa over elkaars cultuur en normen en waarden leren. Het gaat daarbij om het immateriële erfgoed, volksverhalen, liedjes en vieringen. Af en toe trekken schoolkinderen Europa in om elders cultuur te snuiven. Het landelijke Blauwhuis is wel een hele cultuurschok voor de meisjes, vertelt hun docente Segim Atagim. De meisjes zitten op een privéschool in Ankara tussen de hoge torenflats. In Blauwhuis logeren ze op een boerderij met paarden. Ze genieten met volle teugen van de uitwisseling. Over het Nederlandse Sinterklaasfeest leerden ze donderdag bij een presentatie.   Een feest waar de Turkse meisjes zich overigens weinig bij voor konden stellen, anders dan de gasten uit Engeland die in Sinterklaas wel iets van de Kerstman zagen. Het schoentje zetten vonden ze wel een hele rare gewoonte, maar wel heel leuk om ’s ochtends een cadeautje in de schoen te vinden. Enthousiast maakt Ece foto’s als Sinterklaas met zijn pieten en begeleid door Fanfare Blauwhuis de haven bij de Syl in het dorp binnenvaart. De jongste kinderen zingen enthousiast ‘Zie gids komt de stoomboot’ en als het niet luid genoeg is, zweept meester Piet de kinderen nog eens op. De Blauwhuister schoolmeisjes Freya Witteveen en Jantina Heins wijken geen stap van hun Turkse leeftijdsgenootjes. ,,Wy binne hun buddy. Wy moatte der foar soargje dat se net allinne binne.” Met een heel klein beetje Engels gaat de communicatie met de meisjes wel moeilijk.   Naast de Turkse meisjes zijn er schoolkinderen uit Frankrijk, Italië en Engeland vijf dagen op bezoek in het dorp. De delegatie telt in totaal dertig mensen. Problemen met huisvesting waren er echter niet, vertelt leerkracht Elly Attema, die het Comeniusproject op school trekt. ,,Doe’t bekend wie dat hjir in groep komme soe, wiene der daliks al minsken dy’t harren oanmeldden.” Naast de kennismaking met Sinterklaas, de hoofdreden van hun bezoek, leren de kinderen ook een andere keuken proeven. Ze eten wat de pot schaft. ,,De stamppot van aardappelen vinden we heel goed”, zegt docente Segim.   De uitwisseling bestaat er ook in dat de kinderen kijken hoe het er in de klas aan toe gaat. In alle Europese landen is dat weer anders. Waar de Italiaanse en Turkse gasten vooral van opkeken, is dat hun leeftijdsgenootjes kinderen op de basisschool geen huiswerk krijgen. Ze keken ook hun ogen uit bij het digitale schoolbord en de prachtige gymzaal in Blauwhuis. Die was op de verjaardag van Sinterklaas overigens omgetoverd tot verjaardagszaal waar een Sinterklaassprookje opgevoerd werd en liedjes gezongen werden met begeleiding van het jeugdkorps. Zittend tussen hun Friese leeftijdsgenootjes keken de gasten naar het schouwspel. Na een middagje schaatsen waren ze ’s avonds eregast op een speciaal Sinterklaas ‘skuorrefeest’ in het dorp. Zaterdag leerden ze de omgeving kennen.   Na veel indrukken en prachtige dagen vertrokken de kinderen begin deze week weer terug naar hun school om daar te vertellen over hun belevenissen en dat Nederlandse Sinterklaasfeest met het schoentje zetten voor de kachel. Cees Walinga Fotobij: Ece maakt een foto bij de aankomst van Sinterklaas in Blauwhuis Foto Bolswards Nieuwsblad