Nieuwe treinen Arriva worden groen

SNEEK - De nieuwe treinen van Arriva worden groen van kleur. Het type stoel in de trein blijft onveranderd. Verder komt er een stilte/werkcoupé en een werkcoupé met twee hoekjes, waar de stoelen tegenover elkaar staan met een grote tafel ertussenin. In zo'n werkcoupé mag wel worden gepraat. In de stiltecoupé niet.

In de gewone coupés staan de stoelen net als nu straks aan de ene kant van het gangpad allemaal naar voren gericht, en aan de andere kant allemaal naar achteren gericht. In het midden van de trein komt een AED-apparaat te hangen. Dit is besloten in samenspraak met het het reizigerspanel dat met Arriva-bestuurders mee reisde naar de fabrikant in Zwitserland. Anne Hettinga, de in Sneek wonende CEO van Arriva Nederland: ,,Door de reizigers mee te nemen naar de fabriek van Stadler in Zwitserland laten we ze niet alleen meedenken maar ook beslissen over de inrichting van de nieuwe treinen. Het is immers de reiziger die straks gebruik gaat maken van deze treinen en op deze manier zijn er beslissingen genomen vanuit het oogpunt van de reiziger. Naast de inrichting van de treinen hebben we ook met elkaar nagedacht over reisinformatie die een reiziger in de trein wil ontvangen. Hier zijn vele goede ideeën uitgekomen die we nu op haalbaarheid gaan onderzoeken.’ Eerder deze maand tekenden Arriva en Stadler voor de bouw van 18 zero emissie-treinen. Deze unieke treinen zijn geschikt voor gedeeltelijke elektrificatie en speciaal voor en door Arriva samen met Stadler ontwikkeld. De nieuwe treinen worden eerst geleverd met HVO-motoren. Op termijn worden deze vervangen door de batterijpakketten en een pantograaf. Zo zijn de treinen geschikt om te rijden op een partieel geëlektrificeerd spoor. De batterijpakketten slaan energie op die gebruikt wordt op het trajectdeel zonder bovenleiding. Naast duurzaam zijn de treinen ook een stuk stiller, omdat er geen geluidsuitstoot en trillingen door resonantie meer is bij stilstaande en rijdende treinen