Ondernemers in de horecabranche zetten in op online vindbaarheid

shutterstock

In de afgelopen anderhalf jaar hebben horecagelegenheden hun deuren lange tijd dicht moeten houden. Bijzonder vervelend, daar zij hun omzet als gevolg hiervan direct zagen verdampen. Driftig werd in deze periode naar alternatieven gezocht, om zo toch enige omzet te kunnen genereren.

Het leidde er in veel gevallen toe dat ondernemers in de horecabranche begonnen met een bezorgservice, veelal gecombineerd met een website. Het liet de vraag naar specialisten op het gebied van online marketing fors toenemen. Bedrijven binnen deze branche zagen niet alleen de vraag vanuit de horecasector groeien. Ook andere ondernemers zetten massaal in op hun online vindbaarheid.

Online vindbaarheid kent verschillende vormen

Het verbeteren van de online vindbaarheid van websites omvat verschillende componenten. Denk bijvoorbeeld aan linkbuilding, wat gericht is op het opbouwen van een linkprofiel. Niet voor niets schakelen de meeste bedrijven een marketingbureau in om deze taak voor hen uit te voeren. Dergelijke bureaus beschikken over het netwerk om in een relatief korte tijd tot een profiel van meerdere inkomende links te zorgen, die bijdraagt aan de vindbaarheid van een website. Ook voor het genereren van relevante content voor een website kan worden teruggevallen op zo’n marketingbureau. Zeker in een periode waarin consumenten hun aankopen vaker online doen, hebben ondernemers zelf de tijd vaak niet om content uit te werken. Online marketing gaat verder dan zoekmachines. Denk ook aan de zichtbaarheid van je bedrijf op sociale kanalen.

Inzetten op klanten over de grens

Het aantal Nederlandse bedrijven met een website is de afgelopen vijf tot tien jaar explosief gegroeid. Dit maakt het voor nieuwkomers relatief lastig om goed vindbaar te zijn. In het bijzonder op zoekwoorden waarop veel gezocht wordt. Het maakt het voor bedrijven interessant om verder te kijken, dan slechts naar de posities van hun website in een Nederlandse zoekmachine. Richt je bijvoorbeeld ook op Belgische en Duitse klanten. Leveringen aan deze klanten zijn relatief makkelijk uit te voeren. Door in deze buurlanden vindbaar te zijn zal je klantenkring al snel fors groeien. Enig nadeel is natuurlijk wel, dat je een Duitse versie van je website zal moeten bouwen.

Horecabranche vreest nieuwe maatregelen

Nu het aantal besmettingen in Nederland oploopt, vrezen veel ondernemers in de horecabranche voor nieuwe maatregelen. Voorheen bleek vaak dat de horecabranche als eerste getroffen werd. Denk aan het inperken van de openingstijden van horecagelegenheden, tot het volledig sluiten ervan. Hoewel de horecabranche in deze periodes kon rekenen op financiële steun vanuit de overheid, is de hoop dat de horecabranche dit jaar open kan blijven. In het bijzonder omdat de maand december vaak een zeer hoge omzet met zich meebrengt door de feestdagen. Het is voorlopig afwachten of en in welke vorm er nieuwe maatregelen geïntroduceerd zullen worden door de Nederlandse regering.