Friesland geeft de elf steden een gezicht

Merk Fryslân lanceerde woensdag Stadsgezichten, een nieuwe campagne rondom de 11fountains. Gedurende de komende drie jaar maken bezoekers aan en inwoners van Friesland kennis met elf bijzondere Friezen die elk een jaar lang het gezicht van hun eigen stad worden. Dokkum is de eerste in de reeks, later dit jaar dit jaar volgen IJlst en Franeker.

In 2022 en 2023 worden de stadsgezichten van de overige steden bekend gemaakt. Het ontdekken van de 11fountains en andere hoogtepunten in de elf steden staan hierbij centraal.

Steden vol verhalen

Stadsgezichten is een vervolg op de 11fountains campagne ‘Ontdek onze steden’ die vorig jaar van start is gegaan. Bij Stadsgezichten draait alles om de verhalen van de stad, de fontein en de bijzondere hoogtepunten in de stad. Een stadsomroeper, schrijver en historicus en kinderburgemeester zijn voorbeelden van markante Friezen die meewerken aan de nieuwe campagne. Hiermee krijgt elke Friese stad een ander stadsgezicht met een eigen en uniek verhaal.

Kinderburgemeester Marije Adema

Kinderburgemeester van Noardeast-Fryslân, Marije Adema, is het eerste stadsgezicht in de reeks van elf stadsgezichten waarmee kennisgemaakt wordt. Marije neemt als stadsgezicht van Dokkum kijkers mee in een video waarin ze vertelt over haar hoogtepunten van de stad. “

11fountains wandelroutes

De stadsgezichten bieden een verdieping op de in 2020 gerealiseerde 11fountains wandelroutes. Met deze routes maken belangstellenden in een middag kennis met de bijzondere bezienswaardigheden van iedere Friese stad. Begin april 2021 volgde hier een aanvulling op met 11fountains.2discover.nl. Via deze applicatie is meer informatie te verkrijgen over de elf steden met bijbehorende fonteinen en leuke horecazaken.

Door het scannen van de link op de informatieborden bij fonteinen worden gebruikers rechtstreeks doorgestuurd naar de online omgeving, beschikbaar in het Nederlands, Engels en Duits.