Wetterskip legt beslag op gezonken Harmen, ‘milieucalamiteit’ voorkomen

SNEEK Wetterskip Fryslân heeft beslag gelegd op sleepboot Harmen. Het honderd jaar oude schip zonk vorige week woensdag naar de bodem van de Houkesloot in Sneek. Zaterdag werd hij weer naar boven gehaald. Het waterschap wil de bergings- en schoonmaakkosten verhalen op de eigenaar. Het gaat om enkele tientallen duizenden euro's.

,,Dankzij snel handelen van de brandweer en bergingsbedrijf HEBO is een milieucalamiteit voorkomen", vertelt woordvoerder Hanneke Nieuwenhuis van Wetterskip Fryslân. De waterkwaliteitsbeheerder kwam woensdag in actie na een melding van de Meldkamer Noord-Nederland. Nieuwenhuis: ,,De Harmen lekte veel dieselolie, daarom hebben we gelijk de brandweer gebeld. Er is een oliekering met absorberende doeken aangebracht rond het schip. Zo is de olie opgevangen en gelukkig niet in het oppervlaktewater terechtgekomen."

Ook bergingsleider Wiebbe Anne Bonsink van HEBO Maritiemservice was woensdag bij de Houkeslootpromenade om poolshoogte te nemen en de brandweer te helpen. Wetterskip Fryslân heeft een langlopend contract met het bergingsbedrijf uit Rotterdam. Bonsink schat dat er een paar honderd liter dieselolie uit de zestien meter lange Harmen in de Houkesloot had kunnen stromen. ,,Het was duidelijk dat de boot zo snel mogelijk gelicht moest worden. Het is altijd eerst aan de eigenaar van een lekkend schip om de olie op te ruimen. Maar als je dit niet binnen een reële tijd doet, moeten de autoriteiten ingrijpen." Volgens Wetterskip Fryslân is er woensdag gelijk contact gezocht met de eigenaar.

De Harmen zag in 1921 het levenslicht op een werf in Vlaardingen. De stoomsleepboot werd later omgebouwd tot motorsleepboot. De afgelopen honderd jaar voer het schip onder verschillende namen, waaronder Karin en Onderneming II. De huidige eigenaar noemde hem de Harmen. Bonsink keerde zaterdag terug naar Sneek om samen met een driekoppig duikteam, een berger en twee oliebestrijders de eeuweling naar boven te krijgen. ,,Hij was zwaar en gaf minder mee dan ik had gehoopt. We begonnen 's ochtends om half negen, rond half een 's middags dreef hij weer. We hebben pompen gebruikt, dan moet je even geduld hebben. Hoewel het bergen uiteindelijk toch relatief snel is gegaan." Het alternatief was om de Harmen met een grotere kraan uit het water te hijsen. ,,Dat zou veel meer geld hebben gekost", aldus Bonsink.

,,We zijn nu in gesprek met de eigenaar over de afhandeling", zegt Nieuwenhuis namens Wetterskip Fryslân. De Harmen is sinds 2011 in het bezit van deze persoon. Ondertussen heeft Wetterskip Fryslân beslag gelegd op de sleepboot, die de afgelopen tijd te koop stond. Mogelijk volgt er een gerechtelijke procedure. Bonsink heeft de Herman zaterdag naar een HEBO-locatie in Zwartsluis gebracht. ,,Daar beschikken we over een vloeistofdichte vloer en kunnen we de boot droog neerzetten", legt hij uit. ,,We hebben ook gekeken naar opslaglocaties in Sneek en nabije omgeving, maar daar konden we met ons bergingsvaartuig niet komen. Ergens naartoe varen met de Harmen was ook geen optie; hij was zwaar beschadigd en na het zinken niet meer verzekerd."

De oorzaak van het zinken houdt volgens Bonsink mogelijk verband met de vorst. ,,Iets wat we in het land vaker zien als de dooi haar intrede doet. Een regelmatige controle of verwarming had deze malaise wellicht kunnen voorkomen. Dat een mooie sleepboot als de Harmen is gezonken, is erg zonde."

De redactie heeft gesproken met de eigenaar van de Harmen. Hij wil niet reageren.