Viering jubileum Vrijheidklasse voor onbepaalde tijd uitgesteld

SNEEK - Het bestuur van de Vrijheid Klasse Organisatie heeft, gezien de omstandigheden, besloten om het evenement ter ere van het 75-jarig jubileum, dat op 9 mei op de haven van WV de Schinkel te Amsterdam gehouden zou worden, voor onbepaalde datum uit te stellen. Uitstel maar zeker geen afstel!

Voor een zo spoedig mogelijke presentatie van het speciaal gemaakte jubileumboek “Vrijheidsklasse 75 jaar sportief” wordt nog naar een geschikt moment gezocht. Dat het een geweldig boek is staat vast, zegt het VKO-bestuur.

Vijfenzeventig jaar geleden werd de Vrijheids-klasse door de KNWV ingesteld als eenheids-klasse: in 1945 - het jaar van de bevrijding. Vandaar de naam "Vrijheid". Het is een sierlijke, houten, open zeilboot voorzien van gaffeltuigage, spinaker en trapeze.

Tot op heden zijn er ongeveer 2000 Vrijheids gebouwd en veel watersporters hebben het zeilen dan ook in deze boot geleerd.

De Vrijheid is dan wel geen internationale klasse, maar toch kun je er buiten Nederland hier en daar wel een tegenkomen. In de vijftiger jaren zijn er een fiks aantal naar Indonesië geëxporteerd en ze werden daar ook lokaal gebouwd. Ook Zuid-Afrika werd verblijd met een flink aantal en op de mooie Zwitserse meren zijn er ook Vrijheids te vinden. Wel eens een Flying Dutchman gezien, jarenlang de Olympische tweemans zwaardboot bij uitstek? De scherpe neus van de Vrijheid stond er model voor.

Sinds haar ontstaan zijn er 1572 Vrijheids geregistreerd, daarnaast zijn er ook nog eens zo’n 500 boten gebouwd zonder zeilnummer. Een hoogtepunt beleeft de klasse in het begin van de zestiger jaren als er meer dan 150 nieuwe zeilnummers worden ingeschreven. In deze periode behoort de Vrijheidsklasse tot de grootste wedstrijdklassen van Nederland en ook nu nog neemt de klasse deel aan veel nationale wedstrijden. Momenteel waagt een enkeling zich nog wel eens aan de bouw van een nieuwe houten boot, maar opvallend is dat inmiddels veel oude boten met behulp van epoxy techniek zijn - en nog steeds worden gerestaureerd, her-meten en weer aan de startlijn verschijnen.

In het boek héél veel foto’s, verhalen van (oud-) kampioenen maar ook met middenmoters. Een overzicht van alle kampioenen vanaf 1950 en een overzicht van alle ooit gemeten Vrijheids met hun belangrijkste gegevens en daarbij een inventarisatie welke werf de meest succesvolle is geweest, en welke bouwwijze.

Ook in het boek het verhaal van één van de belangrijke Vrijheidbouwers: Gert Lamme van Bootbouwerij Vrijheid. Daarnaast verhalen over een Vrijheid van maar één meter lang en over de Vrijheid Klasse Organisatie (VKO) zelf, die dit jaar zijn 60-jarig jubileum viert. Mede oprichter Bouw van Wijk, de eerste voorzitter van de VKO en op zijn werf bouwer van onder meer veel Vrijheids, vertelt over het begin.

Naast terugblikken ook een blik vooruit. Waar het de zeilsport in zijn geheel langzaamaan minder gaat weet de Vrijheid zich goed te weren. Dat moeten we koesteren, bij voorkeur verder uitbouwen. Ook dat komt aan bod. Zonder foto’s, dat dan weer wel.

Voor info over het jubileum en bestelling van het jubileumboek (€ 32,50) op https:/ /www.vrijheid.org/