Beweegtips van de buurtsportcoach. Wat kan en mag nog wel?

REGIO Buurtsportcoaches. Normaal gesproken zijn ze druk in de weer bij sportverenigingen, in het sociaal domein of met stimuleringsprojecten in de gemeente. Ook voor hen gelden echter de onvermijdelijke gevolgen van het coronavirus. Maar wat kan er nog wél op sportief gebied? Rika Wind vertelt.

In deze gemeente zijn veertien buurtsportcoaches actief als ‘Beweegteam Súdwest-Fryslân’, Wind is één van hen. ,,Wat wij als buurtsportcoaches doen in een normale week is bijvoorbeeld weerbaarheidstrainingen geven op basisscholen, motorische beweeglessen voor kleuters, sportief wandelen met senioren en nieuwe Nederlanders”, noemt ze als voorbeelden van een reguliere werkweek.

,,Vanuit mijn werkgever Sport Fryslân hanteren wij de volgende missie: ‘Wij willen dat iedereen in Fryslân én iedere dag, én met plezier kan sporten en bewegen, met een vitale mienskip als resultaat’. Deze missie zegt alles waarom wij ons werk zo belangrijk vinden. Om dat in deze huidige situatie vol te kunnen houden is lastig. Alles in de wereld draait nu om het coronavirus en de verspreiding daarvan tegen te gaan. Dat maakt dat bijna alle activiteiten zijn afgelast. Nu zijn wij bezig met wat we wél kunnen doen”, gaat ze verder. ,,We willen ons nuttig inzetten voor de inwoners van Súdwest-Fryslân en proberen samen met alle collega’s van de gemeente de dienstverlening in stand te houden. Daarnaast kijken we of we verder nog maatschappelijk hulp kunnen verlenen.”

Wind komt met een aantal voorbeelden hoe de buurtsportcoaches bijspringen: ,,We hebben de scholen en sportverenigingen gevraagd of ze hulp nodig hebben bij sport- en bewegen op afstand. Daar is via internet en social media ook al veel over te vinden. Als wens van de Kinderopvang gaan we hen helpen bij het sporten en bewegen van de kinderen die zij dagelijks ontvangen. Wij brengen sport- en spelpakketten op hun locaties, waar de kinderen mee mogen spelen. We zorgen voor uitleg via kijkwijzers en filmpjes en houden rekening met het houden van afstand tijdens de spelletjes. Elke week gaan we rouleren en brengen een spelpakket met een andere inhoud.”

En waarom is het zo belangrijk om in beweging te blijven? ,,Bewegen is goed voor je motoriek en je geheugen. Het helpt je om fit te blijven. Bewegen heeft ook een positieve invloed op de mentale gezondheid en je afweersysteem. Reden genoeg dus om hier aandacht aan te schenken.”

Wind komt ook met tips voor jong en oud: ,,Kinderen zijn snel enthousiast als je van een beweegmoment een spelletje maakt. Met een ballon overtikken of van de grond houden bijvoorbeeld. Nadoen van bewegingen met jonge kinderen kan ook actief en heel leuk zijn. Volwassenen, vooral mensen die thuis werken, bewegen niet allemaal voldoende. Maar loop eens wat vaker de trap op en neer en doe mee met het programma ‘Nederland Beweegt’, elke werkdag rond 10.15 uur op NPO1 of 2. Ook zijn er genoeg online challenges en tips te vinden om kort te bewegen. Alles wat je doet is goed.”

,,Ook ouderen moeten blijven bewegen en veel ouderen doen dat ook iedere dag. Ben je minder mobiel? Zelfs vanuit de stoel kun je nog diverse oefeningen doen. Armbewegingen van hoog naar laag, opstaan en gaan zitten, knieën om en om opheffen. Je hoeft er zelfs niet allemaal beweegmateriaal voor in huis te hebben.”

Wel benadrukt ze tot slot de RIVM-maatregelen goed aan te houden. ,,Zoveel mogelijk binnen blijven en bewegen of met niet meer dan twee mensen naar buiten en houd afstand”, herhaalt Wind de veelgenoemde regels nog maar eens.