Wouter Hamel in Bolwerk

SNEEK Ladi Dadi Raw en Extince vrijdag 15 november in het Bolwerk. Een dag later treedt Wouter Hamel op en op zondagmiddag 15.00 uur Finnegan ’s Hell.

Ladi Dadi Raw voert iedereen mee naar de jaren ‘90, de hoogtijdagen van de beste hiphop en R&B. Én de periode waarin in Nederland een MC furore maakte: Extince! De pionier van de Nederlandstalige hiphop mag dan ook niet ontbreken deze avond.

Extince begon in de jaren ‘80 als Engelstalige rapper. Toen bleek dat hij in het Nederlands net zo lekker flowde als zijn Amerikaanse collega's, besloot de Brabander verder te gaan in zijn moerstaal. Hij maakte zijn Nederlandstalige debuut op een track van de Osdorp Posse ('Turbotaal') en groeide uit tot een van de grondleggers van de Nederlandse hiphop.

Extince scoorde dikke hits met 'Kaal of Kammen', 'Viervoeters' en vooral 'Spraakwater', waarmee hij hoog in de Top 40 stond. Met zijn aanstekelijke nummers bracht hij de Nederlandstalige hiphop naar een groter publiek. "De 'machtige, krachtige, docterandus P-achtige rhymes, die je bij blijven tot je tachtigste verjaardag' kunnen veel jaren '90-jongeren nog steeds meezingen" (TopNotch). Extince kreeg in 2018 de Edison Pop Oeuvreprijs.

Tijdens deze RAW-editie zullen er meer hiphop-classics worden gedraaid dan tijdens de reguliere Ladi Dadi-shows. Naast het optreden van Extince bestaat de line-up uit DJ Y'skid, DJ Irie en MC Bedeac.

“Creatieve omzwervingen en uitdagingen doen een mens groeien, maar veranderen niet wie je in het diepst van je hart bent”. Wouter Hamel weet daar alles van. Wouter en zijn band halen hun inspiratie uit de jazzy pop uit de jaren ‘30 tot ‘50, gieten daar een jaren ’70 sausje overheen en brengen het resultaat met impulsen uit velerlei andere stromingen zelfverzekerd naar het heden.

Na een vliegende start in 2007 ging het Wouter na debuutsingle Breezy al snel voor de wind. De eerste twee platen werden platina, meerdere buitenlanden werden veroverd.

Een decennium nadat hij met zijn succesalbums Hamel en Nobody’s Tune zijn muzikale bakens plaatste in het onontgonnen gebied waar jazz en pop elkaar ontmoeten, keert Wouter terug naar zijn muzikale oerbron. Gelouterd door de ervaring met zijn meer popgeoriënteerde avonturen is zijn geluid tegenwoordig als vanouds, maar tevens aangescherpt. Dit hoor je duidelijk terug op Boystown, zijn fonkelnieuwe album dat op 3 mei uitkwam.

Het voorprogramma Baer Traa is de nieuwe soul- en americana man uit Rotterdam.

Finnegan's Hell uit Zweden maakt Keltische punk in de sfeer van The Pogues, The Dubliners en Dropkick Murphy’s. Met hun banjo, accordeon en fluit zette Finnegan’s Hell zichzelf in 2011 op de Keltische punkkaart met de EP The Molly Maguires. De band – opgericht in 2010 – was toen al een tijdje aan het toeren door Europa.

In 2013 wist Pabs Finnegan, Mick Finnegan, San Finnegan, Ace Finnegan and Old Roxy opnieuw de aandacht op zich te vestigen met ‘Drunken Christmas’. Het nummer ging gepaard met een opmerkelijke kerstvideo met veel blikken Guinness en bierworstjes. “One drink for Santa Claus. One drink for me. One drink to get us through this white misery.”

Een jaar later was daar het eerste officiële album: Drunk, Sick And Blue. De plaat ontving internationaal lovende kritieken. Zo riep Paddy Rock Radio het nummer uit tot een van de beste Keltische punkalbums van het jaar.