Vijfde generatie Roosenstein Wolke gaat voor duurzame innovatie in Mode

SNEEK - Een uniek familiebedrijf, dat is de beste omschrijving van het kledingmerk Roosenstein Wolke. Het vanuit Sneek opererene bedrijf dat in 1886 werd opgericht door Johannes Hildebrandus Roosenstein, is begonnen als pettenmakerij. Het ambacht van het petten maken leerde hij van Adam Zelle, de vader van de wereld beroemde dubbelspion Mata Hari.

Nu, 133 jaar, later is Hessel van der Laan, zoon van Lieseth Roosenstein, als vijfde generatie het bedrijf binnen gestapt. Hessel heeft TMO Fashion business school afgerond in Doorn en is afgestudeerd op het onderwerp duurzaamheid in de mode. Mede daardoor zal Roosenstein Wolke nog steeds dezelfde prachtige producten blijven maken, maar wordt dit vanaf komend seizoen verpakt in een never out of stock (NOOS) formule.

Het bedrijf wil met deze verschuiving een tegengeluid bieden tegen de ratrace van Fast Fashion, waarbij de impact op arbeidsomstandigheden en voornamelijk het milieu gigantisch is. Massaconsumptie is nog steeds een groeiend probleem wat desastreus is voor onze planeet. Doordat de nieuwe NOOS collectie van RW het hele jaar door beschikbaar blijft, is er geen noodzaak meer tot het uitverkopen van artikelen. Iets wat een voordeel oplevert voor de hele supply chain. De collectie bestaat uit hoogwaardige en duurzame materialen, en wordt geproduceerd in Europese fabrieken in Nederlands/ Belgische handen. Hierdoor kan Roosenstein Wolke de arbeidsomstandigheden en de impact op het milieu beter monitoren en waarborgen.

Daarnaast gaat het bedrijf de komende jaren volop innoveren om haar hele keten zo transparant mogelijk naar de consument te gaan presenteren. Volgens Hessel van der Laan ,,is het erg belangrijk om een goed, maar eerlijk verhaal te vertellen naar de consument. Momenteel wordt de consument nog steeds te veel misleid waardoor het moeilijk is om te weten wanneer je nu een echt duurzaam product in de winkel ziet liggen en wanneer niet. Er wordt nog te veel gedaan aan “greenwashing”, ofwel het mooier maken van het verhaal omtrent duurzaamheid. Bij Roosenstein Wolke zijn we nog zeker niet 100% circulair of kunnen we 100% uitsluiten dat er totaal geen misstanden zijn in onze keten, maar momenteel kan niemand dat nog. We doen natuurlijk al wel ons stinkende best, door de productie dicht bij huis te houden en kwalitatief hoogwaardige producten af te leveren die een lange levensduur hebben, gemaakt van duurzame materialen. Daarnaast zorgen wij met onze NOOS formule ervoor dat de producten die wij maken nooit over geproduceerd worden en altijd courant zullen blijven. De ontwikkeling staat hierin niet stil en we zullen moeten blijven innoveren om bij te blijven in de markt, met de huidige veranderingen in het beleid zijn we daar helemaal op voorbereid.”

Naast de interne veranderingen in de bedrijfsvoering, is er ook een facelift gekomen in de uitstraling van het bedrijf. Zo is er samen met partner CTRL+N een volledig nieuwe huisstijl ontwikkeld, waarbij de Rooscap weer centraal komt te staan. Het in 1886 opgerichte bedrijf gaat terug naar haar roots en dat zal de boventoon voeren in de nieuwe look en feel van Roosenstein Wolke. ,,Het icoon de Rooscap is de heritage van ons bedrijf en geeft ons een hele speciale plek in de markt, dit verhaal gaan wij vertellen, op naar nog eens 133 jaar!”, aldus Hessel. Lieseth Roosenstein vult aan: ,,Wat wij maken moet gewoon heel erg mooi zijn, onze nieuwe uitstraling sluit hier perfect bij aan.”