Prorail test hybride dwarsliggers van Lankhorst

SNEEK De hybride dwarsliggers (bielzen) van Lankhorst uit Sneek worden sinds dinsdag getest door Prorail.

Het is een van de vier nieuwe soorten dwarsliggers die worden geprobeerd in een proeftuin gedurende 2 jaar, op een stuk spoor tussen Zwolle en Heino waar gewoon treinen rijden. De KLP® Hybride Dwarsligger van Lankhorst bestaat uit 100% gerecycled kunststof versterkt met staal. Dinsdag reed de eerste trein eroverheen.

Prorail zet naast CO2 reductie en duurzame materialen ook in op het reduceren van geluid en trillingen als duurzaamheidsaspect. ProRail is bezig met testen of dwarsliggers duurzamer en stiller kunnen

Momenteel worden in het spoor voornamelijk nog betonnen dwarsliggers toegepast. Beton heeft echter geen goede CO2 footprint en is niet de beste optie als het gaat om geluidsreductie.

Het stuk spoor tussen Zwolle en Heino was aan onderhoud toe. Dat is nu gecombineerd met een proef. De oude bielzen van hout zijn verwijderd uit het spoorbed. Die werden vroeger behandeld met creosootolie, maar dit is inmiddels verboden omdat dit een giftige stof is. Het nadeel hiervan is dat hout nu veel sneller vergaat.

De dwarsliggers die nu worden getest zijn gekozen na een zorgvuldige selectie en voldoen aan de veiligheidscriteria. Er zijn diverse dwarsliggers van kunststof opgenomen in de test, maar ook een van beton waarin geen cement is gebruikt. Ze worden twee jaar intensief geïnspecteerd en er wordt onder andere gemeten hoeveel geluid en trillingen ze voortbrengen.

Op termijn wil ProRail sensoren op de dwarsliggers plaatsen om nog veel meer gegevens te verzamelen. Lankhorst heeft zelf al sensoren geplaatst op de KLP® Hybride Dwarsliggers om nadere analyses te kunnen doen. De deelnemende leveranciers hebben hun dwarsliggers kosteloos geleverd voor de proeftuin van ProRail, die verder wordt gefinancierd door een subsidieregeling van de Rijksoverheid.

Het uiteindelijke doel van de proeftuin is om duurzame dwarsliggers te hebben die door de aannemers als alternatief voor de standaard betonnen dwarsligger toegepast kunnen worden in het Nederlandse spoor.