Orgelconcert Leo van Doeselaar

SNEEK

Leo van Doeselaar verzorgt maandag vanaf 20.00 uur het concert op het orgel van de Martinikerk.

Leo van Doeselaar heeft een programma heeft samengesteld dat grotendeel bestaat uit bewerkingen van het bekende 16de eeuwse koraal “Vater unser im Himmelreich”. Van Doeselaar laat horen hoe zeven Duitse- en een Nederlandse componist zich door dit koraal hebben laten inspireren.

Leo van Doeselaar is een veelzijdig musicus, die als organist, pianist en forte-pianist een enkele eeuwen omvattend repertoire bestrijkt. Naast zijn functie als professor van de Universität der Kunste in Berlijn, heeft hij als organist een grote concertpraktijk opgebouwd in binnen- en buitenland. Als organist van het Concertgebouw in Amsterdam treed hij veelvuldig op met gerenommeerde orkesten, ensembles en solisten. Daarnaast is hij tevens organist van de historische orgels in de Pieterskerk in Leiden en de Martinikerk in Groningen.

Het concert van Van Doeselaar laat het licht schijnen over 350 jaar orgelmuziek rond het Vater unser im Himmelreich, of zoals het in het Nederlands heet “Het gebed des Heren”. Het is niet uitputtend; Leo van Doeselaar kiest van de bekende klassieke componisten voor Buxtehude en Böhm, maar gaat voorbij aan de bijdragen van Bach.

Van Mendelssohn speelt hij uiteraard de zesde sonate die voor het grootste deel aan dit koraal gewijd is en van Reger een koraalbewerking van dit gebed. De twintigste eeuwse componisten die op eigen en vaak indringende wijze met deze melodie zijn bezig geweest zijn relatief onbekend: Karl Hasse, Manfred Kluge en de Nederlander Toon Hagen. Van Doeselaar opent en sluit zijn concert met vrije werken: Praeludium in g van Buxtehude en de Toccata in d (uit Opus 67) van Max Reger.