Eagles van Sneker Steven Boersma vliegen vanaf ’t Ges de wereld over

Sneek

Gepokt en gemazeld in het van zijn ouders overgenomen Intersurf ging Steven Boersma uit Sneek een kleine twintig jaar terug motorboten bouwen. De luxe Da Vinci’s van zijn gelijknamige bedrijf sloegen aan. Als zeilliefhebber met ondernemersgeest stortte hij zich later op het ontwikkelen van op de vermaarde J-klasse geïnspireerde zeiljachten. De Eagles van Leonardo Yachts BV dat nauw samenwerkt met regionale bedrijven op ‘t Ges en Oppenhuizen/Uitwellingerga vliegen inmiddels de hele wereld over. Inmiddels krijgen plannen voor een 70-voeter handen en voeten.

Hij had het prima naar zijn zin in de door zijn ouders opgezette watersportzaak Intersurf aan de Jachthavenstraat, met de surfsport als specialiteit. Daar niet van. ,,Maar in 2000/2001 begon het toch te kriebelen”, vertelt de nu 45-jarige Sneker die graag wedstrijden zeilde in aanvankelijk de Flits. Nu geniet hij wanneer mogelijk in Regenboog 116 van de strijd met de elementen op het water en tegenstanders.

,,Ik wilde toch heel graag eens een boot bouwen. Vanuit een bepaalde vraag in de markt had ik er ideeën bij.” Steven Boersma liet Vripack in Sneek ontwerpen tekenen voor een luxe motorschip en in Turkije liepen de eerste drie prototypes van de Da Vinci’s van stapel. Min of meer tot zijn eigen verbazing én grote vreugde verkocht hij op de eerste de beste Hiswa te Water meteen zes Da Vinci’s. ,,Toen wist ik dat ik een bedrijf had. De winkel, van waaruit we in het begin nog de botenbouw coördineerden, hebben we vrij snel daarna verkocht. Het werd ook te klein”.

Nadat hij een paar jaar onderdak vond bij plaatsgenoot Ale Bok aan de Oude Oppenhuizerweg is in 2006 het huidige bedrijfspand aan de Zwolsmanweg gekocht op het watersportgebonden bedrijventerrein ‘t Ges aan de Houkesloot. Boersma heeft in totaal meer dan 150 Da Vinci’s gebouwd.

In 2007 raakte hij in gesprek met Arjen Terpstra uit Heeg die verkoopsamenwerking zocht voor zijn AT’s, een open dagzeiler. ,,Ik ben met Arjen in zee gegaan, maar wel met de intentie om bijvoorbeeld een nieuwe 36- of 44-voeter te bouwen. Gerard Dijkstra heeft toen een ontwerp gemaakt. Maar in 2008 viel de crisis er keihard in en heb ik me eerst volledig gefocust op de motorboten. Het was een kwestie van overleven ja.” Toen de economie langzaam maar zeker verbeterde stofte Steven samen met zijn broer Melle het zeiljachtplan af. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan. ,,We hebben het serieus aangepakt. De ontwerpplannen werden nog iets aangepast.” De eerste mallen werden gemaakt en van daaruit is de zeilboot voor het hogere segment verder ontwikkeld.

Lees het complete artikel vandaag in het Sneeker Nieuwsblad


Auteur

Sjoerd Stiensma (Eind)redacteur Sneeker Nieuwsblad.