Voorjaarscursus Muziek op Schoot en Muzikale Peuterpret

Sneek

Kunstencentrum Atrium start op vrijdag 9 maart in Sneek met een voorjaarscursus van Muziek op Schoot (bedoeld voor kinderen van 1 tot 2 jaar) en Muzikale Peuterpret (kinderen van 2 tot 4 jaar). Beide cursussen bestaan uit zes wekelijkse bijeenkomsten van 45 minuten.

Docent Corien Postma laat de kinderen, die worden begeleid door één ouder of verzorger, op speelse wijze kennis maken met de beginselen van muziek. Bij de voorjaarscursussen komen leuke liedjes en bewegingsspelletjes over de natuur, jonge dieren en Pasen voorbij. 

Muziek op Schoot
Muziek stimuleert de gehele ontwikkeling van het kind. Dreumesen ontwikkelen zich spelenderwijs. Ze houden van (dieren)geluiden imiteren en willen graag alles ‘nog een keer’. Herhaling is voor hen heel belangrijk; het zorgt voor structuur en veiligheid in de les. Bij Muziek op Schoot worden traditionele en nieuwe liedjes gezongen over dagelijkse gebeurtenissen, zoals tandenpoetsen, aankleden, eendjes voeren en blokken bouwen. Daarnaast doen de kinderen schoot- en bewegingspelletjes, experimenteren ze met eenvoudige, bij de leeftijd passende muziekinstrumenten en ontdekken ze verschillende geluiden met ‘muzikaal speelgoed’.

Muzikale Peuterpret
Peuters kunnen zelf al eenvoudige liedjes meezingen en houden van bewegingsspel. Tijdens Muzikale Peuterpret worden zowel traditionele als nieuwe liedjes en opzegversjes gezongen. Bijvoorbeeld liedjes over het weer, auto’s of dieren. Kinderen gaan samen plezier maken en ontdekken spelenderwijs met muziek de wereld. Door te spelen en te bewegen bij de liedjes, wordt de gehele ontwikkeling gestimuleerd. Tijdens Muzikale Peuterpret is ieder kind bezig met motoriek, spraak/taal- ontwikkeling, creativiteit, luisteren en concentreren. Een ontdekkingstocht vol klanken en geluiden. Kinderen experimenteren daarbij met eenvoudige, bij de leeftijd passende muziekinstrumenten en ‘muzikaal speelgoed’. Er is veel afwisseling maar ook herhaling, omdat herhalen de manier is waarop peuters leren en zelfvertrouwen krijgen.


Auteur

Redactie