Expo De Bie en Van der Meulen in Atrium

Sneek

Anneke van der Meulen uit Sneek en Erwin de Bie uit het Belgische Ellezelles exposeren in het Kunstencentrum Atrium. De kunstwerken zijn te bezichtigen tijdens de openingstijden van het kunstencentrum aan het Oud Kerkhof 11 te Sneek. De expositie is ingericht en valt onder de organisatie van Galerie Bax Kunst. De expositie duurt tot en met vrijdag 9 juni.

Het fascinerende van werken in steen is volgens kunstenares Anneke van der Meulen dat je de vorm uit de steen haalt. Al hakkend en raspend komt de vorm tevoorschijn.  Sinds 8 jaar beeldhouwt zij, met behulp van de lessen van Herma Bovenkerk in Koudum. Zij inspireert haar steeds weer. Van der Meulen vertelt: ,,Ik vind het heerlijk om de uitdaging met de steen aan te gaan. Albast vind ik fantastisch materiaal om mee te werken. De transparantie spreekt me erg aan.” Ook werk zij graag in hout. De diverse houtsoorten voegen volgens haar iets extra’s toe aan de vorm. De kunstenares maakt zowel figuratief werk, voornamelijk mensfiguren en vogels (vooral uilen) en abstracte vormen.  ,,Door het beeldhouwen heb ik goed leren kijken naar vormen, de wereld om ons heen biedt voldoende uitdaging,” besluit Van der Meulen. De veelzijdigheid van Erwin de Bie (1951, België) komt best tot uiting als men zijn creatieve levensloop overloopt: Hij tekende en schilderde vanaf zijn vierde levensjaar en was al vanaf dezelfde tijd geïnteresseerd in muziek. Hij exposeerde voor het eerst in 1974. Vanaf toen tot en met 1979 volgden exposities door heel België. In 1979 begint hij als zelfstandig stripauteur voor dagblad Het Volk te werken. Al vlug neemt de striploopbaan alle tijd in en worden de penselen en de houtskool opzij gelegd voor een fulltime stripcarrière. Tussen 1979 en 1986 publiceert hij in Het Volk, De Gentenaar, Cinescoop, Robbedoes en Dag Allemaal. In 1996 tekent hij voor de Gentse feesten de grootste strippagina ter wereld (6 x 4,60 m). Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. De grootste passie kwam weer de kop opsteken, de vrije kunst. Vanaf 1992 begint De Bie weer sporadisch te schilderen en in 1996 volgt zijn comeback tentoonstelling “What’s Behind that Curtain?” in Gent. In 1999 volgt zijn succesvolle tweede thematentoonstelling “Kunst rond Koers” waar hij het wielrennen op zijn eigen manier portretteert, gevolgd door een aaneenschakeling van reizende en nieuwe tentoonstellingen: Painted Beatles songs, Kunst rond Koers II, Kerkhofblues, Heroes, Carreco collection, Strange Days en Bizarre Schoonheid. De Bie: ,,Mijn kunst was mijn hobby en passie, en werd mijn werk. Dat werk is en blijft mijn passie, en werd ook mijn therapie. Je kunnen uiten in kunst is een godsgeschenk, maar dikwijls ook een ware kwelling. Het gaat nooit uit je geest. Het stormt constant in het hoofd. Er zijn er al meerdere onderdoor gegaan. Ligt genie dicht bij waanzin? Met kunst is het net zo. De grens is soms flinterdun. Men mag geen mietje zijn en beresterk. Te meer men niet bang mag zijn om, als het nodig is in zijn kunst die grenzen van de waanzin op te zoeken.”  

Auteur

redactie