Blaaskwintet 'Blaasvaak'  in Goënga

Goënga

Blaaskwintet Blaasvaak geeft zondagmiddag 29 januari om 15.00 uur een concert in het kerkje van Goënga.

Het blaaskwintet 'Blaasvaak' is in 2004 ontstaan uit een initiatief van enkele houtblazers uit het Fries Kamer Orkest die graag ook eens in kleinere bezetting wilden spelen. Spelen in een symfonieorkest is leuk, maar een blazer wil niet altijd tachtig maten rust uittellen. De blazers wilden meer blazen: Vandaar de naam van het kwintet. Sinds een 2009 bestaat de samenstelling uit: Anna Andela, fluit; Herman Leusman, hobo; Alrik Voolstra, klarinet; Richard Kop, hoorn en Jan Kuipers, fagot. Blaaskwintetten vormen een klassieke ensemble-samenstelling. Veel componisten schreven sinds eind 18e eeuw regelmatig voor deze samenstelling: fluit, hobo, klarinet, hoorn en fagot. De componisten Antonín Reicha en Franz Danzi waren de 'founding fathers' van deze kamermuziek. Zij onderkenden voor het eerst de mogelijkheid tot het verbinden van de fluit en hoboklank aan die van de hoorn en de fagot. Daartoe zetten zij toentertijd de zojuist geïntroduceerde klarinet in die beide klankgroepen verbindt. Andere bekende componisten die voor blaaskwintet schreven zijn Carl Nielsen, August Klughardt, Jacques Ibert en Jurriaan Andriessen. Tegen het eind van de 18e eeuw werden blaaskwintetten ook wel gebruikt als ‘CD-speler’ bij de opkomende burgerij en de kleine adel. Deze mensen bezochten de opera en wilden de volgende dag de deun die ze hoorden ook aan hun visite laten horen. Blazers zijn en waren voor een habbekrats bereid hun kunsten te vertonen. Dit betekende een relatief voordelige manier om thuis muziek te kunnen beluisteren. Blaasvaak heeft inmiddels een breed repertoire opgebouwd, varierend van klassiekers in het genre, zoals het blaaskwintet opus 79 van August Klughardt, Sciarada Spagnuola van Jurriaan Andriessen, Trois pièces brêves van Jacques Ibert tot aan Rossini’s ouverture L’Italiana in Algeri of jawel, variaties over Happy Birthday. 'Blaasvaak' speelt in de eerste plaats voor het eigen plezier. Het begrip 'amateur' (liefhebber) is daarom ook zeer van toepassing. Blaasvaak is er trots op dat ze helemaal ‘handgemaakte’ muziek maken, zonder elektronische toevoegingen of hulpmiddelen. Ambachtelijke muziekmakers als ze zijn spelen ze ‘unplugged’ hun muziek die in wisselwerking met elkaar en het publiek tot stand komt.      

Auteur

redactie