Sirene in Theater Sneek

Sneek

Yvonne van den Eerenbeemt komt met haar eerste avondvullende programma Sirene naar Theater Sneek. Verder aan de Westersingel De Vader, Tijdmachine en Body Language.

Yvonne van den Eerenbeem gaat samen met haar publiek in de piepzak zitten om vervolgens als de wiedeweerga op zoek te gaan naar de nooduitgangen. Want als de sirene loeit, is er eigenlijk geen tijd meer voor getreuzel. ‘SIRENE’, donderdagavond vanaf 20.15 uur te zien, gaat over de ploeterende mens en zijn verlangen naar houvast en noodremmen. Yvonne slaat u om de oren met zonderlinge observaties en wanhopige personages om u daarna weer te troosten met een zacht kleinkunstig liedje. ‘SIRENE’, omdat ook ú het waard bent om gered te worden. Hans Croiset, Johanna ter Steege en andere spelen in de toneelvoorstelling De Vader vrijdagavond in het Theater Sneek. Tachtig is hij nu. Een gepensioneerde fervente tapdanser die samen met zijn dochter Anne en haar man Antoine woont. Of was hij een bouwkundig ingenieur die onlangs met pensioen is gegaan en bezoek krijgt van diezelfde dochter en haar nieuwe vriend Pierre? Waarom heeft hij zijn pyjama nog aan? Is het al ochtend of moet het nog avond worden? En waar is zijn horloge? Dat heeft hij nodig als hij zich gaat aankleden. Maar waar hij dacht dat het zou liggen, vindt hij niks. Begint hij gek te worden? Langzaam glijdt André (Hans Croiset) weg in een mistige wolk waarin de wereld die hij eens zo goed kende, zich van hem vervreemdt. Herinneringen vergaan, vertrouwde gezichten vervagen. Krampachtig probeert hij grip op zijn leven te krijgen dat langzaam uiteen lijkt te vallen zonder dat hij begrijpt waarom. Dochter Anne (Johanna ter Steege) probeert haar vader te helpen. Maar hoe help je iemand die steeds meer wegraakt? In De Vader zien we door de ogen van André de verwarring van iemand met Alzheimer. Zijn onrust en paniek raken niet alleen hem, maar ook zijn dochter Anne. Een ziekte als Alzheimer treft dan ook meer dan één persoon. De geliefden eromheen voeren eveneens strijd tegen het verlies van een leven dat eens zo bekend was. De Vader levert herkenbare situaties op die niet alleen schuren, maar tegelijkertijd ook buitengewoon komisch zijn. Natuurlijk weet Nabil Aoulad Ayad dat Tijdmachines niet bestaan, maar dat weerhoudt hem niet om jou mee terug te sleuren naar de jaren 90. Zijn doel? Het nostalgische gevoel even flink naar boven halen. Met zijn onnavolgbare talent(en) heeft hij alles in huis om dit experiment te laten slagen. In de Noorderkerkzaal zaterdagavond 20.15 uur gooit hij heel veel grappen en zijn muzikaliteit in de strijd! Artistieke duizendpoot Nabil Aoulad Ayad acteert, zingt, speelt piano en is beatboxvirtuoos. Als komisch TV talent is hij dit seizoen onder andere te zien in het TV programma Alpaca’s (opvolger Lama’s) en BAAS Rayman. In het theater stond hij afgelopen seizoen in de finale van het Leids Cabaret Fes<val en is hij met zijn eigen solo begonnen te try-outen en zit hij in verschillende sketches van de Cabarestafette. Hoe maak je een verpletterende indruk op de andere sekse? Waarom moet u nooit uw armen over elkaar slaan? Waarom laat een vrouw als ze flirt haar kin op haar handen rusten? Waarom stappen we liever niet in een volle lift? Hoe komt het dat voeten de waarheid vertellen? Door lichaamstaal straalt u vaak onbewust iets anders uit dan u zelf denkt. Alfred van den Heuvel en andere vertellen het zaterdagavond in Body Language. Aan de hand van vele hilarische en herkenbare voorbeelden wordt in deze ultra-komische spoedcursus onderzocht wat de effecten van onze lichaamstaal zijn. Uitermate handig op het werk, met vrienden en in de liefde. Een voorstelling waarin u alles te weten komt over het miniroksyndroom, pluisjesplukken, duimvertoon, de cowboypose, de tunnelvisie van mannen en territoriumdrift bij automobilisten.        

Auteur

redactie