Plusklas wint digibordspel Waterloo

SNEEK

Met een paar listige strategische manoeuvres op het digibord en vooral prachtige tekeningen, knutsels, foto’s en wetsartikelen heeft de plusklas van Stichting Odyssee donderdag 22 december het landelijke digibordspel Waterloo gewonnen. Acht andere klassen uit de rest van het land moesten ze verslaan door voor allerlei problemen grondwetsartikelen te bedenken.

Juf Henriëtte Boorsma van de plusklas is erg enthousiast over dit project: “Mooie verhalen, die precies op de juiste manier vertelden over de Franse Tijd en steeds een helder probleem naar voren schoven, waar wij dan weer een oplossing, een wetsartikel voor moesten bedenken. Op die manier hebben we een klein grondwetje geschreven met de klas.” De klas hangt vol met tekeningen van hoge kwaliteit die o.a. de juf verbeelden in kleding uit de pruikentijd, militaire petten, kalligrafische kunstwerkjes of tekeningen van dansende vorsten op het congres van Wenen (1814). En ook de markante Napoleonsteek ontbreekt niet. Arjen Tabak, onderwijskundige en bedenker van dit spel: “Door de grote verscheidenheid aan opdrachten kunnen kinderen een opdracht uitkiezen die hen ligt. Als zij die opdracht dan ook goed uitvoeren en daarmee speelgeld voor het digibordspel verdienen voor hun klas, geeft dat een goed gevoel waardoor kinderen groeien in trots, aanzien en in hun vaardigheden.” Ook de andere plusklas van Stichting Odyssee heeft meegedaan aan deze strijd. Zij blonken daarbij uit door de werklust en enthousiasme. Helaas hebben zij toch hun meerdere moeten erkennen in hun schoolgenoten. Dat mag echter de pret niet drukken: Ook in deze klas lopen trotse kinderen rond die dankzij deze lessenserie mooiere tekeningen hebben gemaakt dan zij zelf hadden verwacht en ook nog iets afweten van de Nederlandse grondwet. Dat is mooi meegenomen. De Plusklas Sneek is een samenwerking tussen Odyssee en De Gearhing, het openbaar onderwijs van de Zuidwesthoek. De Plusklas is primair bedoeld om leerlingen met een ontwikkelingsvoorsprong in staat te stellen het beste uit zichzelf te halen door met en van elkaar te leren en zich in brede zin te ontwikkelen. Dit gebeurt door activiteiten aan te bieden ter aanvulling op en/of vervanging van het reguliere leerstofaanbod op de eigen basisschool.

Auteur

Lotte Wijbrands