Japanse stoom in modelspoormuseum Sneek

Sneek

In de nieuwe tentoonstelling “Pakes blik” toont het modelspoormuseum in Sneek de mooiste stukken uit haar collectie. Daaronder is een unieke stoomlocomotief uit Japan.

Direct na het verschijnen van de eerste spoorwegen in Europa verschenen kunstuitingen over treinen zoals zilverwerk in de vorm van locomotieven, maar ook tinnen treintjes, later gevolgd door houten treinen. Al deze treinen reden niet op rails maar op de vloer. Rond 1870 verschijnen er speelgoedtreinen met rails en wordt blik als materiaal gebruikt. De eerste banen hadden een spoorbreedte van 48 milimeter en kregen de aanduiding spoor I. In 1891 toonde Märklin op de voorjaarsbeurs van Leipzig voor het eerst een systeem van op rails rijdende treinen met wissels en kruisingen in verschillende spoorbreedten. In 1900 ontstond er een samenwerkingsverband tussen Bing en Basset-Lowke en korte tijd later knoopte Basset-Lowke ook handelsbetrekkingen aan met Carette. De modeltreinenindustrie ontwikkelde zich voorspoedig en meer firma’s zagen het licht zoals Bub, Distler, Kraus en Doll. De meest gebruikte schalen in de twintiger jaren van de vorige eeuw waren 1:32 (spoor I) en 1:45 (spoor 0). Pas in de dertiger jaren begon men te denken aan kleinere schalen en ontstond de nu veel gebruikte schaal 1:87 (spoor H0). In 1935 bracht Trix Express de eerste complete trein uit in deze schaal. Na de tweede wereldoorlog volgt er een stormachtige ontwikkeling in de modeltreinenwereld. Vooral de komst van modellen in kunststof is een grote stap voorwaarts om natuurgetrouwe modellen op schaal te maken. Spoor H0 is de favoriet, vooral vanwege de geringe ruimte die nodig is om een modelbaan aan te leggen. Dat verschil tussen verleden en heden is nu fraai in het modelspoormuseum te zien. De tentoonstelling is te zien in het museum tot eind 2016. Het museum is gehuisvest in het station van Sneek en is goed bereikbaar met de auto, bus en trein.

Auteur

Joshi Kuiper